2014. szeptember 10., szerda

Éhezők viadala



Amint már a teregetéssel kapcsolatban leírtam, nem vagyok egy házitündér. A sütés-főzés is döcögősen indult. Vagyis nem indult el, mert nem mertem meggyújtani a gázt, ami –mivel hogy gáztűzhelyünk volt–, rögtön megakasztotta a tanulási folyamatot. A konyhai kezdetek nem hagytak bennem mély nyomot, mindössze arról volt szó, hogy segíthettünk Birgitnek az étel előkészítésében. Mikor Birgit lelkesen magyarázta csirkebontás közben, hogy melyik része micsoda, a véres cafatok láttán kijelentettem, hogy a férjem vagy vegetáriánus lesz, vagy magára fog főzni, mert én többet ilyenhez hozzá sem érek.
Kishúg persze ebben is lekörözött. A Buci-Maci hasábjain közölt receptet elkészítve tündökölt a dicsfényben: aki hat évesen már Rizsa Rozit készít, leküzdhetetlen előnyre tesz szert. Tíz évesen bekuncsorogtam magam a Fazéktündér Nagymama konyhájába, hogy nála süthessem meg a Micimackó szakácskönyvében közölt mézes-mogyorós kekszet. Ami mind a tepsi aljára ragadt és elégett, hiába követtem az utasítást. 


Később egyszer összefogtunk Kishúggal, hogy Birgitnek meggyes piskótás süssünk. Csodálatos, és azóta is ritka kooperációnk eredménye egy gyönyörű piskótatészta lett, amelyet sajnos vagy másfél óráig pihentettünk, és miután megsütöttük, gyanús szemmel méregettük. A piskóta a világ legegyszerűbb tésztája, mindössze egy titka van: tilos állni hagyni, de erről minket senki sem értesített. Így mikor a forró és illatos szeleteket vágtuk, Bajusz kijelentette, hogy ő majd csak később kóstolja meg. Birgit hősiesen evett egy-két kockát, bár ebben az évek alatt kialakított anyai szokás is közrejátszhatott: az anyák ugyanis előszeretettel eszik meg a gyermekük által undorítóvá csócsált ételeket, hogy ne végezze a rántott hús és a szétturkált köret a kukában. Kishúg csak fintorgott és nagyon csalódott volt. Én persze, a javíthatatlan édesszájú, ettem: megdolgoztam érte! A süteményünk a következőképpen nézett ki: felül meggyes piskóta a gondosan kimagozott meggyekkel, alul pedig rántotta. A tésztából ugyanis kivált a tojás. Végül Dorlinak adtuk, aki méltóságán alulinak találta a gyerekek elrontott piskótáját megenni, úgyhogy csodálatos első süteményünk a kukában végezte. 




Sokáig úgy gondoltam, hogy én nem fogok majd főzni, ami nem megy, azt nem kell erőltetni, majd főz a férjem, ha lesz, ha nem lesz, akkor pedig éhen halok. De jöttek a gasztroblogok. És a muffinok. És a barhesz. És a tökleves. Meg a szakácskönyvek. Meg a narancsmártás. Meg a torták. Főleg a torták…Már túlnőttem a régi önmagamon, amikor a legnagyobb specialitásom a rántotta volt. A főzéssel csak egy bajom lesz: ha kötelezően nekem kell majd napról-napra főznöm, és már nem hobbiból meg feszültség-levezetésként főzhetek, hanem azért, mert kell. És hogyan fogom összeállítani a heti menüt? Már előre ráz a hideg tőle: állok a konyhában, kezemben öt szakácskönyv és egy jegyzetfüzet. Legyen hétfő húsmentes nap? Vagy inkább kedden legyen főzelék? A sütőtökleveshez megy a rántott sajt? És tényleg egészségesebb a bulgur a rizsnél? Legyen vasárnap sütemény? A gyereknek mi a jobb? Én mitől lakom jól? És mi nem hizlal? A levegő – vágná rá Bajusz.
A Fazéktündér Nagymama szeret ránk főzni, és mivel ő a család szakácsa, korlátlan hatalma van a menü kialakításában. Például plakátragasztót (vagyis sárgaborsó-főzeléket) csak egy évben kétszer eszünk, és akkor is hosszasan kell könyörögnünk érte Bajusszal. Ellenben brokkoli-krém leves majdnem minden héten van. A fogyókúrát el kell felejteni, mert a Fazéktündér Nagymama személyes sértésnek veszi: ezen mit nem akarsz megenni, nincs ebben a karajban semmi hizlaló, egy kis rizs meg savanyúság mellé, tiszta egészséges! Ugye nem vagy anorexiás? Néha Birgittel és Kishúggal összefogunk, és a mértéktelen húsfogyasztást szeretnénk zöldségekkel pótolni. A F. N. magától értetődően csapja össze a kezeit: Hát persze, legyen főzelék, egy kis kelkáposztához mit szólnátok? Teszünk rá sült húst!
Mikor tegnap kijelentettem, hogy aznap én fogok főzni, Bajusz kedvesen megkérdezte: de akkor mit fogunk enni?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése